Wednesday, July 17, 2013

Sedikit Update :)

Assalamualaikum..

Maaf sebab terlalu lama menyepi..

Saya ambil kesempatan utk update laju2 sebab kesian ada beberapa org tunggu feedback drpd saya..

Maaf sekali lagi Insya Allah saya akan cuba update pengalaman mengandung sehingga melahirkan anak dengan bipolar disorder..yep..Alhamdulillah dengan izin Allah saya berjaya melahirkan seorang baby boy tahun lalu 22 oktober 2012 dengan cukup sifat dan lengkap dengan kesihatan yang baik.. Alhamdulillah sekali lagi..Dan tidak serik2 saya tengah mengandung anak ketiga pula :) hehe..

so utk yang tertanya2, saya teruskan pengambilan Seroquel XR pada tahun lepas tapi dlm dos yg di benarkan doktor..paling minimum sebiji sahaja sehari..Ini di sebabkan waktu mengandung hormon lebih berlembut dan saya tak memerlukan ubat yang berelebihan akan merasa mengantuk..hehe..lagipun saya dapatkan second opinion daripada private psikitris beliau mengatakan percayalah kuasa Allah, ibu2 mengandung di jaga dengan special care oleh Tuhan Yang Maha Penyanyang.. Ini sangat benar dan saya amalkan pembacaan Al-Quran lebih kerap daripada biasa..

Insya Allah saya akan sambung mengenai pregnancy for bipolar disoder ye.. Yang penting sesiapa yg berhajat utk menambah zuriat kena selalu consult doktor..Saya consult psikiatris HUKM, Private psikiatris, gynea dan pediatrician then baru saya n suami berusaha paln sungguh2.. Plan emosi dan sebagainya..

Buat masa ni saya belum ready nak reveal phone number atau email utk sesiapa menghubungi saya atas sebab2 kepentingan keluarga saya. Insya Allah saya akan minta encik suami create satu email khas utk memudahkan sesiapa bertanya mengenai pengalaman saya..

ok..kepada semua pesakit2 bipolar disorder di luar sana, jangan putus asa k..If rasa org2 sekeliling tak leh terima keadaan kita, berdoalah kepada Allah..Sesungguhnya Allah jua yang Maha Memahami dan Allah sangat2 suka andai kita mengadu padaNya..banyak zikir..buatlah amalan walaupun sedikit tapi istiqamah..Tak guna kalau kita hanya menyalahkan takdir..Takkan hidup kat dunia kita nak putus asa..Akhirat kan kekal abadi..takkan kat dunia kita nak sengsara, akhirat pun sengsara kan? so kita sendiri juga kena fight sungguh2..Sayangi, fahami diri kita..Baru manusia2 lain akan sayangi dan cuba untuk memahami diri kita..

Take care dan jangan skip medicine please!


13 comments:

  1. Harap sgt u ada email

    ReplyDelete
  2. Salam... Saya sangat kagum dengan kekuatan sis dalam menangani bipolar... Macam mana saya nak herhubung dengan sis secara terus yer? Sangat sangat ingin bertanya pasal ni bipolar sebab orang yg paling saya sayang dalam hidup ada bipolar...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Pn,Nad..u are my insparation..terima kasih sbb jadi idola sy..sy kena bipolar 2 thn lepas..lepas tu sy terbaca blog puan..terus memberi saya sinar harapan..alhamdulilah sy dah grad,terima kasih sebab share pengalaman bipolar puan..sy nk tanya puan,kalau ubat homoepathy,macam maner yea?pn dh pernah cuba?sy guna ubat tu..alhamdulilah x macam ubat doktor kasi..sbb dia x tarik sgt mood sy jadi depress or mood sy jadi happy sgt..just nice

    ReplyDelete
  4. Anonymous 1 & 2 : saya tgh push en hasben jugak utk buatkan email..maaf sbb dia pun bz mcm2 hal..hehe

    Hisham yusoff : tq for the support!

    Primo : waalaikumussalam..Alhamdulillah tak sangka entri saya memberikan manfaat kpd org lain..saya pernah cuba rawatan homoepathy tapi bukan utk bipolar..tp utk lain..cuma secara peribadi saya senang utk menggunakan ubat yg doktor bagi, dan bila ada gangguan pelik2 saya berubat di darul syifa'..sbnrnya gangguan pelik2 yg saya alami kalau citer kt psikiatris mrk akan katakan ianya gangguan psikosis..tp sebagai usaha lain selain drpd mkn ubat, bila pergi buat rawatan syifa' saya rasa lebih yakin..utk tidak mengambil langsung ubat drpd doktor itu mmg hak masing2..cuma saya mmg belum berjaya part yang tu.. :) saya ada mengalami episode after bersalin haritu sbb skip ubat 2 bulan sbb berdegil nak menyusukan anak..so saya dan suami decide lebih baik saya teruskan dgn ubat yg di beri..drpd saya relaps, kesian kat suami anak2 dan keluarga..

    ReplyDelete
  5. Salam kak...seronok jumpa blog akak...banyak manfaat yg sy dpt...penyakit sy tak sama dgn penyakit akak...

    Menurut pakar psikologi sy menjurus menghidapi masalah berkaitan kebimbangan yg kronik, yg lebih dikenali sbg GAD generalized anxiety disorder, symptom panic, social phobia, OCD obsessive compulsive disorder, dan sedikit ciri kemurungan.

    5 jenis disorder sekali sy dpt. Hanya ALLAH yg tahu mcm mana sy tanggung semua tu. Seingat sy sejak sekolah rendah lg. Tp makin meningkat remaja n dewasa ni makin teruk. Skrg umur sy 26 thn.

    Sy masih dlm peringkat awal rawatan. Sy consult dgn pakar psikologi melalui email. Dan baru sekali pergi ke klinik kerajaan. InsyaAllah akan ada rawatan2 susulan nanti.

    Hanya ALLAH dan kita yg hidap disorder dan ujian2 ni je yg faham. Psikologis tu ckp, org mcm kita ni sgt istimewa. Ini juga jalan ALLAH nak kita betul2 rapat dgn DIA. Allahuakbar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konsisten makan ubat .. In Shaa Allah ok nanti...

      Delete
  6. Salam,boleh beritahu DR psikiatri private yang puan jumpa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pergi rawatan kat Hukm & sekali sekala utk 2nd opinion kat KPJ damansara (prof kasmini)

      Delete
  7. Betul. Yakinlah dengan kuasa Allah.. Saya sudah 2 kali mengandung. Bilamana saya plan utk ada aanak, saya terus stop pil. Saya sgt2 sihat sepanjang kehamilan. Sgt magic! Itulah kuasa Allah. Jika dibandingkan waktu tidak hamil, skip 1 kali pun tak boleh. Rasa lainnya...

    Saya juga penghidap bipolar disorder (mood disorder).... Salam perkenalan tuan tanah...

    ReplyDelete
  8. Assalam..abang saya baru disahkan bipolar disorder..terima kasih dengan blog ni sebab bagi keyakinan dekat saya yang BD ni juga bole lalui kehidupan yg normal..cuma satu jawapan saya x dapat jumpa dan jelas, betulke BD ni akan jadi episode sahaja, mksud sy bila BD makan ubat dr, BD akan datang dalam masa yg singkat je, cth 2 mnggu sahaja, lepas tu akan normal balik tetapi Akan datang balik BD tu.

    Minta pandangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mood episode biasa terjadi pada saya dulu. Betul ke apa yg saya faham dari soalan awk ;

      Contoh mood sedih berlarutan sampai dua minggu. Lepas tu tiba2 ok. Tak lama datang lagi?

      Selain makan ubat ikut dose yg betul, dptkan cukup rehat. Dan perlu belajar utk kawal mental.

      Contohnya, saya akan pastikan mood episod saya tak melarat lebih sehari. Bench mark saya, if mood episod dtg menyerang, andai kata 3 hari berturut2 saya akan dptkan bantuan dgn segera.

      Sbb kes saya, jika ia melarat saya akan terus relaps. Tak sedar dan tak kenal diri lagi.

      Delete