Sunday, April 12, 2009

me,bipolar disorder and i - part 2

Banyak sangat aku nak cerita,tapi tak tercerita.Pada aku benda2 penting yang jadi kat diri aku,aku nak tulis dalam ni supaya one day if aku dah takde,anak2 aku boleh kenal aku lebih detail.Tapi,ada jugak aku cerita secara cover2 disini sebab kadang2 nak jaga hati banyak pihak dan kadang2 ada benda yang tak elok nak share ngan semua orang.So if ada benda yang pada korang tak elok nak dibaca,korang boleh skip ok?

Hari ni aku nak mengimbau kenangan tahun lepas.Aku masuk wad sebab Bipolar Disorder.Aku masuk bulan April,sebenarnya tup tup dah one year benda tu berlalu.Tapi seriously aku rasa macam kejap je masa berlalu.Aku bersyukur sebenarnya sebab sepanjang setahun ni aku belum lagi diadmit sekali lagi ke wad.Cuz ada sesetengah patient berulang alik jugak la masuk wad ni.Bukan senang nak handle emosi bila keluar wad,banyak tekanan.

Dua hari aku tak sedarkan diri masa tu.Dua hari jugak aku tak makan and tak minum.Sebelum dua hari tu,my mind berperang ngan diri sendiri yang nak sangat cuba menjadi seperti biasa.Tapi tak boleh.It's like aku nampak and aku still ingat situasi hari kejadian,cuma tarikh aku tak ingat.Aku nampak suami aku,tapi bila doktor tanya aku macam konfius.Aku konfius dengan keadaan sekeliling.Bila aku konfius je,aku rasa doktor bagi aku drug kot.Sebab tak nak aku makin meracau.

Sebab aku rasa aku telah didrug ialah = aku tak ingat apa2,then tak lama tu macam terbangun dari tidur balik.

Meracau2 sampai agaknya nampak macam hyper aku kena admitt masuk wad kuarantin.Keadaan aku masa tu sangat menyedihkan family aku terutamanya suami aku yang terpaksa tengok aku kena ikat dan duduk dalam bilik yang dikawal sorang2.Nasib baik aku tak sihat masa tu,kalau sekarang aku bayangkan balik,seram wooo bilik kat spital sorang2..Eiiiii..takutnya..huhu..

Sakit tau kena ikat tangan ngan kaki kat katil.Rasa macam hopeless je.Rasa macam diri kita memang tak berhak kat diri kita.Rasa sedih jangan cakap la,marah pun ada gak sebab dia ikat kuat2.kalu nak rasa,korang leh try sendiri kat rumah.Try seminit lum tentu tahan,aku kena dua hari.Siap ada skali tu aku try bukak sendiri,terer tu..Terbukak depan nurse,ape lagi dia kuatkan lagi.Cinabeng tul.Bukan aku nak bunuh diri ke.Tapi aku faham la,dia taku aku mencederakan diri.Kata kalau marah leh tembus2 dinding.

Iklan jap.
Penyakit Bipolar disorder cam aku ni ada pesakit tu kalau marah,dia rasa boleh tembus dinding.Ada yang suka sebab jadi ekstrem kuat,tenaga berlebihan.Aku punya stail ada kelaka sikit la,sebab aku ala2 mistik sikit masa sakitkan,ada campuran buatan orang la apa la.Masa tu aku rasa kalau marah aku sampai to the max,aku boleh buat langit jadik gelap gulita macam nak runtuh..Jangan tanya ok.Dah masa tu aku rasa macam tu,dan kebetulan setiap kali aku marah,langit mendung tetiba sebab masa tu musim hujan. :P

Rujukan penyakit juga boleh didapati di youtube.Search je Bipolar disorder.Masing2 punya pengalaman yang berlainan.Alhamdulillah,masa sakit aku tak lupa Allah dan agama.Dan aku berharap tak akan lupa walau teruk macamana keadaan aku lupa sekeliling aku.Tu je yang aku harap selalu.

Ok sambung balik tapi campur iklan.Dah la masa aku sakit first day ada 'orang jaga'.Kalau aku cerita tak masuk akal bagi orang yang tak percaya ada makhluk lain wujud selain manusia,maafkan aku.Ni apa yang aku lalui dan apa yang aku nampak.Sebelum aku tau ada 'orang jaga' aku,aku ingat 'benda' tu suami aku.Aku tak tau napa aku ingat suami aku.Tak ada rupa Apis langsung.I mean,'benda' tu tak berupa apa2.Hanya bentuk macam wap putih,membentuk kepala,badan seorang lelaki yang tergantung.Uiks,macam seram tapi tak..Bukan yang stail seram2 tu.Ni macam wap air je and aku rasa selamat sebab aku ingat Apis ada teman aku sentiasa.Tapi tak lama lepas tu dia makin menghilang dari bawah ke atas.Lepas aku sakit balik kat rawatan tradisonal dia kata dia hantar orang bunian 'jaga' aku.Kelaka,tapi menarik jugak.Sebab kalau dunia jin,dia melampau2 nak rosakkan manusia,jin jugak yang kena lawan.

Nak cakap tak percaya,dah jadi kat aku.Lagipun keluarga aku memang berusaha kuat nak dapatkan aku balik.Semua cara perubatan diorang cuba cepat2.Aku ni bukan jenis suka2 nak percaya orang.Tapi seriously before aku kena nak hantar pergi rumah rawatan tradisional tu Mama aku rasa memang betul ada 'benda' tak elok kacau aku jugak.

Sebab,masa aku dah pergi sana Mama tinggal rumah sorang2.Tetiba 'KEDEGANG KEDEGANG KEDEGANG!!' Pintu depan rumah kitorang ada benda macam nak keluar dari rumah,atau masuk ke dalam rumah.Pintu kitorang dah la pintu kayu yang stail lama tu.Nasib baik tak roboh je.Masa tu mama jadi berani gile,siap marah balik 'benda' tu.

'KO JANGAN NAK KACAU KELUARGA AKU!'

Wahhh,kalau sekarang terjadik kat aku,tak tau la aku terkencing kot..Huhuhu..Aku kena mandi air serai yang ada bacaan ayat2 Quran,bila mandi terjerit2 aku.Sakit!Rasa macam mandi kaca.Masa tu Apis mandikan aku,aku siap marah2 and memang tak kenal dia suami aku.Ngeri nak bayangkan kedaan mistik itu kembali.

Ok balik semula ke kisah hospital.Secara tradisonal aku dah berubat,tak elok jugak aku masuk wad.Hari kedua aku try bukak ikatan tangan,rasa lemah sangat badan.Rasa nak air sangat2.Bibir keras macam pasir2.Then kantoi lagi nurse nampak.Aku pun mintak simpati nurse.Aku kata

'Nak air'

Dia bagi je aku minum air,macam orang tak dapat air sebulan aku minum.Dia pun tengok aku tak ekstrem dia bukak ikatan aku.Masa tu rasa bersyukur sangat.Dia tanya

'Nak mandi?'


Agaknya aku busuk kot.Ye la,kata dua hari kena kuarantin.

Aku angguk je.

Lepas mandi dia bawak aku masuk wad yang ramai orang,tunjuk katil aku.Katil aku sebelah Madam Hew.Kawan aku yang pertama kat sana.

Actually,aku ramai kawan kat sana.Ye la,aku kan walau pemalu kalau kena tempatnya peramah la.Nak2 kalau boring tahap cipan,nak tak nak kena la aku berborak2.Nak2 Madam tu warga emas,takkan aku nak menyombong pulak.Aku pun baik ngan nurse2 kat sana.Even nurse2 kat sana pun baik2 layan patient2.Ada satu patient tu nama dia Yvonne,tu memang tahap teruk la.Perangai macam baby,macam budak kecik.Umur dalam 20-30 kot.Mandi,pakai pampers,pakai baju semua nurse buat dengan sabar.Aku betul2 kagum ngan nurse2 kat situ.Bukan calang2 punya karenah nak melayan.

Yvonne pernah kena marah ngan aku.Ye la,kata aku ni penyakit yang suka marah2 kan.Dia suka menyanyi tau..Alaaa yang lagu sedih "wo se wo se mama hey" (HAHAHA..selamba badak aku eja ikut sedap rasa)..Lagu fei mau suka nyanyi tu.Pastu aku tensen sebab dia memekak2.(tak baik aku ni)..Dia kata nampak mama la apa la.Ye la,aku tau la maybe dia nampak banyak benda kat spital tu.Aku pulak pesakit yang tak leh nak bingit2 nanti aku jadik bingit.Aku pergi kat cubic dia,aku amik berus gigi dia aku patah and campak kat depan dia.

'SENYAP LA!BISING JE'

Dia pun teresak2 menangis.And i did regret it until now.Sebab?Aku rasa teruk gile layan dia yang tengah sakit tu macam tu.Hmmm..lenkali kalau aku jumpa dia kat wad or klinik aku say sorry la.Aku ganti la balik berus gigi tu.

Note : Nasib baik aku tak kena ganyang ngan Yvonne.Ye la,kata duk kat wad psikiatri.Apa2 je boleh berlaku.

Bersambung..

4 comments:

  1. ikan keli ikan kembung
    igt janji..jgn lupa sambung

    ReplyDelete
  2. nadia...dah banyak blog saya cari untuk tahu bagaimana nak layan peasakit bipolar..actually my husband pun doktor diagnos sebagai pesakit bipolar..baru jer discharge wad ari tu.. soalan saya.. cam ner nak layan pesakit cam ni sbnarnya.. sebab kengkadang.. bila dia manic, so many idea yang kuar..penat tau nak layan...tolong saya..

    ReplyDelete
  3. sungguh mcm tak percaye kisah ini kisah nadia yg aku kenal...

    ReplyDelete
  4. Lebih kurang je dengan pengalaman aku. Singgah blog aku ni untuk baca kisah aku plak.

    ReplyDelete